tisdag 12 augusti 2014

OstPaj (glutenfri, lågkolhydrat)

Hur många gånger har man inte kastat den sista biten på osten för att den blir för jobbig att skära...

Här har ni tips på vad man kan göra med den biten!
Man kan alltid riva den och frysa in tills man har tillräckligt och när den är fryst passar den bäst att ha i gratänger eller pajer!

Så idag tänkte jag visa mitt recept på en OstPaj


PajSkalet:

50g Smör (rumsvarmt)
2,5 dl mandelmjöl
3 msk bovetemjöl
1 msk fiberhusk el Psyllium
1 tsk salt

Blanda allt och tryck ut i en pajform, låt stå kallt i kylen ca 10 min. Förgrädda sedan i 175 grader i ca 10 min.

Fyllning:

3 ägg
3 dl grädde
1 st fond du chef grönsak
salt & peppar
Riven ost så det nästan täcker hela pajskalet skulle tippa på ca 400g

Knäck äggen i en skål och vispa ned fond du chef så att den fördelar sig bra med äggen. Vispa sedan ner grädden, salta och peppra efter smak.

Lägg den rivna osten i pajskalet och häll äggblandningen över. Grädda i mitten av ugnen på 150 grader i ca 40 min. Låt svalna helt innan servering.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar